Perustelut
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021 ”hyvinvointialuelaki”) mukaisen oikaisuvaatimuksen koskien aluehallituksen 12.9.2023 tekemää henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjasta tekemää päätöstä.
Päätökseen liittyvän oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti aluehallituksen tekemään päätökseen oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu, tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Oikaisuvaatimus on tehtävä hyvinvointialuelain 143 §:n mukaan 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on annettu palveluntuottajille tiedoksi sähköpostitse 10.10.2023, joten nyt käsiteltävä oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa.
Asian tausta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus teki 12.9.2023 päätöksen § 239 henkilökohtaisen avun palvelusetelin palvelukohtaisesta sääntökirjasta. Päätöksessä päätettiin korottaa henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvoa ja huomioida aiempaa laajemmin yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset työaikakorvaukset.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet
Avustajavälitys Oy on 20.10.2023 tehnyt aluehallituksen 12.9.2023 tekemästä päätöksestä § 239 oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan muuttamaan päätöstä siten, ettei se ole sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelilain vastainen ja ristiriidassa vammaispalvelulain kanssa. Tai päätös on peruttava ja tehtävä uusi, lain edellytykset täyttävä päätös. Oikaisuvaatimuksen on allekirjoittanut Avustajavälitys Oy:n toimitusjohtaja Marko Varjonen.
Oikaisuvaatimuksessa katsotaan, että henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjaa koskeva päätös on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 7 §:n 1 momentin vastainen. Oikaisuvaatimuksen mukaan hyvinvointialueen tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen ja kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat hyvinvointialueelle vastaavan palvelun tuottamisesta omana toimintana.
Oikaisuvaatimuksessa viitataan henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjaa koskevan päätöksen perusteluosaan, jossa kerrotaan, että nykyisillä palvelusetelin arvoilla asiakkailla on ollut suuria vaikeuksia saada hankittua henkilökohtaisen avun palvelua. Samassa päätöksessä mainitaan, että uuden setelin arvossa on otettu aiempaa paremmin huomioon palveluntuottajan velvollisuudet korvata työntekijöilleen yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset työaikakorvaukset. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksessä on kyllä otettu työehtosopimuksen mukaiset työaikakorvaukset aikaisempaa paremmin huomioon, mutta ei kuitenkaan riittävän hyvin.
Palvelusetelin sääntökirjaa koskevan päätöksen perusteluosassa on kerrottu, että vuonna 2022 ostopalveluna hankitun henkilökohtaisen avun keskimääräinen tuntihinta oli 30,8 €/h. Perustelutekstien tietojen mukaan palvelusetelillä toteutetun henkilökohtaisen avun keskimääräinen tuntihinta oli 21,90 € /h. Oikaisuvaatimuksen tekijä kysyy, kuinka sama työ palvelusetelillä tuotettuna pystyttäisiin tekemään noin 40 prosenttia edullisemmalla keskituntihinnalla, kun kummassakin on käytössä sama työehtosopimus.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on verrannut päätetyn sääntökirjan mukaisen palvelusetelin arvoa sunnuntaisin ja pyhäpäivinä klo 6–18 yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiseen tuntipalkkaan sivukuluineen. Palvelusetelin sääntökirjassa palvelusetelin arvo tuolla ajalla on 39 €. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukainen tuntipalkka sivukuluineen 1,7 kertoimella on minimissään 41,00 € ja täten tappiollinen palveluntuottajille. Tappio suurenee, mikäli työn tekee kokenut työntekijä, jonka palkassa tulee huomioida kokemuslisät.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan suurin osa tunneista on selkeästi palvelutuottajille tappiollisia, mikä johtaa siihen, ettei tuottajien ole kannattavaa eikä mahdollista tuottaa palveluita kyseisinä aikoina. Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että palvelusetelin arvoa ei ole mitoitettu siten, että vaikeavammainen saisi tosiasiassa välttämättömän avuntarpeensa turvattua. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan palvelusetelin arvo ei ole kohtuullinen ja tästä johtuen vammaisen henkilön subjektiivinen oikeus voi vaarantua, eikä hänellä näin ollen ole mahdollisuutta saada palveluja siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin häntä koskevassa päätöksessä on päätetty.
Asian selostus ja perustelut oikaisuvaatimuksen osittaiselle hylkäämiselle
Henkilökohtaisen avun palveluseteli otettiin käyttöön Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän alueella syksyllä 2021 (yhtymähallituksen päätös 17.8.2021 § 108). Tuolloin palvelusetelin arvot määriteltiin seuraavasti:
|
aika |
€ /tunti |
arkisin ja lauantaisin |
06.00 – 23.00 |
22,00 |
arkisin ja lauantaisin, yö |
23.00 – 06.00 |
27,00 |
sunnuntaisin ja pyhäpäivinä |
06.00 – 23.00 |
44,00 |
sunnuntaisin ja pyhäpäivinä, yö |
23.00 – 06.00 |
44,00 |
Vuonna 2022 palveluseteliasiakkaita oli 50. Palvelusetelin arvoa päätettiin nostaa syksyllä 2023 asiakkailta tulleen palautteen perusteella. Palautteen mukaan palvelusetelillä oli haasteellista saada palvelua setelin heikentyneen maksuvoiman vuoksi. Myös yksityiset palveluntuottajat ilmaisivat, ettei palvelusetelin arvo ollut riittävä, koska se ei huomioinut yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaisia työaikakorvauksia. Henkilökohtaisen avun palvelusetelin uudet arvot astuivat voimaan 1.12.2023 alkaen aluehallituksen 12.9.2023 tekemällä päätöksellä § 239 seuraavasti:
Pvä |
klo |
€ / tunti |
Ma-pe |
00:00-06:00 |
29 |
Ma-pe |
06:00-18:00 |
24 |
Ma-pe |
18:00-21:00 |
26 |
Ma-pe |
21:00-00:00 |
29 |
La |
00:00-06:00 |
29 |
La |
06:00-18:00 |
27 |
La |
18:00-20:00 |
29 |
La |
20:00-00:00 |
37 |
Su |
00:00-06:00 |
43 |
Su |
06:00-18:00 |
39 |
Su |
18:00-21:00 |
41 |
Su |
21:00-00:00 |
43 |
Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjaa koskevaan päätöstekstiin on koottu tietoa työnantajamallilla ja ostopalveluna järjestetyn henkilökohtaisen avun keskimääräisistä tuntihinnoista. Vuonna 2022 keskimääräinen tuntihinta työnantajamallissa on ollut 21 €/h ja ostopalvelussa 30,80 €/h. Päätöstekstissä olleeseen taulukkoon oli koottu palvelusetelijärjestelmästä tieto, kuinka monta tuntia henkilökohtaisen avun palvelusetelipalvelua oli toteutettu minäkin viikonpäivänä ja kellonaikana. Palveluseteliä käytettiin vuonna 2022 pääasiallisesti arkisin ja lauantaisin klo 6–23 välisenä aikana (n. 90 % kaikista tunneista). Päätöstekstiin oli kirjattu myös talousjärjestelmästä haetut palvelusetelin vuotuiset kustannukset, joihin oikaisuvaatimuksen tekijä on viitannut laskiessaan palvelusetelin keskituntihintaa. Oikaisuvaatimuksen seurauksena selvisi, että palvelusetelin kustannuksia oli virheellisesti kirjattu ostopalvelujen kustannuksiksi, mistä syystä aluehallituksen päätöksessä § 239 on virheelliset tiedot palvelusetelin kustannuksista. Virhe päästiin korjaamaan vasta vuodesta 2023 alkaen, joten vuodelta 2022 ei ole saatavissa luotettavaa tietoa palvelusetelin todellisista kustannuksista, tai keskituntihinnasta.
Palvelusetelin sääntökirjaa koskevan päätöksen perustelutekstistä puuttui myös kuvaus niistä tekijöistä, jotka selittävät ostopalvelujen ja palvelusetelin kustannusrakenteen eroja. Erilaisilla järjestämistavoilla vastataan erilaisiin palvelutarpeisiin. Palvelusetelillä hankitaan niin kutsuttua perusmuotoista henkilökohtaisen avun palvelua. Perusmuotoisella henkilökohtaisella avulla vastataan asiakkaiden avun tarpeisiin päivittäisissä toimissa, vapaa-ajan avustuksessa, sekä työssä tai opinnoissa. Palvelu on tarkoitettu sellaisille asiakkaille, joiden avun tarve on yleensä ennakoitavissa. Ostopalveluna hankitaan perusmuotoisen henkilökohtaisen avun lisäksi palveluja, joita palvelusetelillä ei ole toistaiseksi mahdollista hankkia. Tällaisia palveluja olivat esimerkiksi kiireellinen henkilökohtainen apu ja ympärivuorokautiset avustajaringit, joiden hankintasopimuksen mukaiset tuntihinnat olivat noin 100 % korkeampia kuin ostopalveluna hankitun perusmuotoisen henkilökohtaisen avun. Näistä seikoista johtuen ostopalvelun keskituntihinta on palveluseteliä korkeampi.
Oikaisuvaatimuksen tekijä oli liittänyt vaatimukseensa laskelman ”Palvelusetelihinnat vs. henkilöstökustannukset”. Henkilöstökustannuksiin oikaisuvaatimuksen tekijä on laittanut kertoimeksi 1,7, mikä pitää sisällään ainakin henkilöstösivukulut. Oikaisuvaatimuksen tekijän toimittamasta laskelmasta käy ilmi, että palveluntuottajalle eniten voittoa tuovia tunteja ovat ne, joita tilastojen mukaan palvelusetelillä myös hankitaan eniten. Näin ollen oikaisuvaatimuksessa esitetty väite siitä, että suurin osa palvelusetelillä tuotettavista henkilökohtaisen avun palvelun tunneista olisi palveluntuottajille tappiollisia, on virheellinen.
Liite: Palveluntuottajan laskelma palvelusetelihinnat vs. henkilöstökustannukset
Palveluntuottajan laskelma palvelusetelihinnat vs. henkilöstökustannukset
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 7 §:n mukaan palvelusetelin arvo tulee määrätä siten, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat hyvinvointialueelle vastaavan palvelun tuottamisesta hyvinvointialueen omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna.
Palvelusetelin arvoa määritettäessä on huomioitu palvelusetelin pääasialliset käyttöajankohdat, jotka ovat arkisin ja lauantaisin klo 6–23 välisenä aikana. Noin 90 % palvelusetelillä järjestetystä palvelusta tuotetaan tuona aikana. Palveluntuottajan esittämän laskelman mukaisesti yksityisille palveluntuottajille voittoa tuottavia tunteja ovat kaikki arkipäivisin toteutetut tunnit klo 6–21 välillä. Palvelusetelin arkitunnin arvo määritettiin vuonna 2023 korkeammaksi kuin voimassa olleen hankintasopimuksen mukaisen vastaavan perusmuotoisen henkilökohtaisen avun arkitunnin hinta.
Hyvinvointialue järjestää henkilökohtaisen avun palvelut asiakaskohtaisen harkinnan perusteella ja kullekin asiakkaalle valitaan parhaiten hänen tarpeisiinsa vastaava järjestämistapa. Järjestämistapoja voi olla yhdellä asiakkaalla useita, jotta asiakkaan palvelutarpeita vastaava kokonaisuus saadaan varmistettua.
Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjan mukainen palvelusetelin arvo on määritetty palvelusetelistä annetun lain mukaisesti. Palvelusetelillä asiakas pystyy hankkimaan niin kutsutta perusmuotoista henkilökohtaista apua. Toistaiseksi palvelusetelillä ei ole mahdollista hankkia avustajarinkiä tai kiireellistä henkilökohtaista apua.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5 §:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta. Henkilökohtaisen avun palvelu on asiakkaalle maksuton, joten asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta, vaan palveluseteli kattaa kaikki henkilökohtaisen avun palvelun tuottamisen kustannukset.