Perustelut
Hallintosäännön 5 §:n mukaan aluehallituksen puheenjohtajan tehtävänä on vastata siitä, että hyvinvointialuejohtajan kanssa käydään vuosittain tavoite- ja arviointikeskustelut.
Hyvinvointialuejohtajan johtajasopimuksen 3.2 kohdan mukaan hyvinvointialueen strategian ja talousarvion toiminnan ja talouden tavoitteiden perusteella määritellään niiden toimeenpanoon liittyvät hyvinvointialuejohtajan vuosittaiset tavoitteet. Tavoitteet kirjataan johtajasopimuksen liitteeksi otettavaan asiakirjaan, jota voidaan tarkistaa vuosittain. Aluehallituksen puheenjohtaja yhdessä aluehallituksen varapuheenjohtajien kanssa käyvät vuosittain tammi-huhtikuussa hyvinvointialuejohtajan kanssa tavoite- ja arviointikeskustelut. Keskusteluissa arvioidaan edellisen vuoden tavoitteiden toteutumista, asetetaan tulevat tavoitteet ja käydään läpi koulutus- ja kehittymistarpeet.
Vuoden 2025 tavoite- ja arviointikeskustelussa hyvinvointialuejohtajan tavoitteiksi on asetettu seuraavat tavoitteet:
Tavoitekeskustelu on käyty 7.3.2025 hyvinvointialuejohtajan ja hallituksen puheenjohtajiston kanssa.
- Talouden johtaminen
• Palveluiden verkoston rakentaminen osana palveluiden ja talouden johtamista
• Hyvinvointialueen talouden kasvu-uran suuntaaminen vastaamaan valtion rahoitusta
• Investointien suunnitelmallisuuden johtaminen. Tuusulan sote-keskuksen-projektin vetäminen.
• Hus-yhtymän ja Keusoten talouden ja taloussuunnittelun yhteensovittaminen
- Strategiatyön johtaminen
• Strategisten tavoitteiden toimeenpano ja strategisten kehittämishankkeiden kokonaisuuksien hallinnan johtaminen
• Järjestäjän asukaslähtöisyyden ja vaikuttavuusperusteisen ohjaamisen vahvistaminen
• Hyvinvointialuestrategian ja palvelustrategian päivittämistyön johtaminen
- HUS:n ja Pelastustoimen yhteinen johtaminen
• Keusoten sisäisen erikoissairaanhoidon vastuualueiden selkeyttäminen ja johtaminen
• Aktiivinen yhteistyö ja kehittämisvalmius esh-integraation mahdollistamiseksi
• Aktiivinen toiminta Uudenmaan erillisratkaisun toimeenpanossa yhdessä muiden omistajien kanssa.
• Tiiviimmän jaetun johtamisen malli Vantaa-Kerava hyvinvointialueen kanssa Pelastustoimen osalta
- Henkilöstön johtaminen
• Johtoryhmätyöskentelyn ja toimenkuvien arviointi
• Analyysi organisaation rakenteesta ja toimivuudesta
- Edunvalvonta ja sidosryhmätyön johtaminen
• Aktiivinen yhteistyö Uudenmaan hva-johtajien, Helsingin ja HUS:n johtajan kanssa
• Aktiivinen vaikuttaminen alueen kuntajohtajaverkoston puheenjohtajana alueen tilannekuvan muodostamiseksi
• Kansalliset edunvalvonnan foorumit.
- Yhteistyö aluehallituksen ja puheenjohtajan kanssa
• Hallitustyöskentelyn systemaattisuus HVA-johtajan näkökulmasta
• Tiedonkulku hallitukselle
• Jaetun johtajuuden mallin muodostaminen hallituksen puheenjohtajan kanssa
Hallintosäännön 161 §:n mukaan toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esitystä. Toimielin voi tällöin päättää, että puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana eikä vaadi kannatusta. Asian luonteen vuoksi ja koska sopimus on valmisteltu aluehallituksen puheenjohtajan johdolla on tarkoituksenmukaista, että se käsitellään puheenjohtajan ehdotuksesta.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.