Aluehallitus, kokous 2.12.2025

§ 245 Vuosien 2026-2029 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvio

KEUHDno-2025-2241

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kehys

Aluehallitus hyväksyi vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman kehyksen ja vuoden 2026 talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 17.6.2025 § 160. Kehys valmisteltiin aluevaltuuston 22.5.2025 § 30 hyväksymien taloussuunnitelman lähtökohtien mukaisesti. Aluevaltuuston päätöksen mukaisesti alijäämät pyritään kattamaan vuoden 2029 loppuun mennessä.

Kehyksessä valtionrahoitus perustui valtiovarainministeriön 30.4.2025 julkaisemaan rahoituksen painelaskelmaan.

Vuoden 2026 kehyksen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate oli n. -538,6 Me eli toimintakatteen muutos oli n. -3,7 % kehyksen pohjana olleeseen huhtikuun 2025 tilinpäätösennusteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen kasvuksi arvioitiin 4,0 % ja pelastustoimen toimintakatteen kasvuksi 1,0 %. Toimintakatteen muutos hyvinvointialuetasolla oli kehyksessä n. -1,0 %. Tilikauden tulos oli n. 16,3 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 128,9 Me.

Vuoden 2027 kehyksessä oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos oli n. -3,3 % vuoden 2026 kehyksen mukaiseen toimintakatteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen muutokseksi arvioitiin 2,5 % ja pelastustoimen toimintakatteen muutokseksi 1,0 %. Tällöin hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. -1,2 %. Tilikauden tulos oli n. 58,9 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 70,0 Me.

Vuoden 2028 kehyksessä toimintakatteen kasvu omassa palvelutuotannossa oli n. 2,1 %, erikoissairaanhoidossa n. 2,5 % ja pelastustoimessa n. 1,0 %. Hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 2,2 %. Tilikauden tulos oli n. 37,2 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 32,8 Me.

Vuoden 2029 kehyksessä toimintakatteen muutos omassa palvelutuotannossa oli n. 6,2 %, erikoissairaanhoidossa n. 2,5 % ja pelastustoimessa n. 1,0 %. Hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 4,8 %. Tilikauden tulos oli 32,9 Me ja kumulatiivinen ylijäämä vuoden lopussa 0,1 Me.

 

Vuoden 2025 lokakuun tilinpäätösennuste

Vuoden 2025 lokakuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan kaikkien sitovuustasojen (oma palvelutuotanto, erikoissairaanhoito, pelastustoimi) toimintakate toteutuu muutetun talousarvion mukaisesti. Muutettu talousarvio poikkeaa erikoissairaanhoidon osalta kehyksen pohjana olleesta huhtikuun tilinpäätösennusteesta. Omassa palvelutuotannossa on ennustettu mahdollisia alituksia terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueella ja hyvinvointialueen johdossa sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuudessa, mutta koska talousarvioon sisältyvä lomapalkkavelan pienentämistavoite ei toteudu hyvinvointialuetasolla suunnitellusti, ei oman palvelutuotannon kokonaisuuden arvioida alittuvan. Pelastustoimesta on myös saatu arvioita mahdollisesta alituksesta, mutta arvioon sisältyy vielä epävarmuuksia. Valtionrahoituksen, rahoitustuottojen ja -kulujen sekä suunnitelman mukaisten poistojen arvioidaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina. Tilikauden tuloksen arvioidaan olevan n. -18,1 Me, joten kumulatiivinen alijäämä vuoden 2025 lopussa on n. 151,3 Me.

 

Talousarvio 2026

Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut syyskuussa 2025. Alueet olivat valmistelleet talousarvioesityksen aluehallituksen antamaan kehykseen annetun ohjeen mukaan, mutta hyvinvointialueen johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuus ei päässyt annettuun kehykseen. Vuoden 2026 talousarvio on siis aluehallituksen hyväksymää kehystä heikompi.

Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa vuodelle 2026 kohdentui n. 34,6 Me:n säästötoimet, joista n. 8,6 Me oli vielä tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa kohdentamatta palvelualueille. Talousarviossa on huomioitu kaikki tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa palvelualueille kohdennetut toimenpiteet sekä n. 4,6 Me kohdentamattomia toimenpiteitä. Huomioiduista säästötoimista n. 21,3 Me kohdentuu henkilöstökuluihin, n. 6,2 Me palvelujen ostoihin sekä n. 3,0 Me muihin eriin (aineet, tarvikkeet ja tavarat sekä muut toimintakulut).

Oman palvelutuotannon toimintakate on -539,7 Me eli n. 3,5 % pienempi kuin lokakuun 2025 tilinpäätösennusteessa. Erikoissairaanhoidon toimintakate on -308,8 Me eli kasvu on n. 4,1 % ja pelastustoimen toimintakate on n. -18,7 Me ja kasvu n. 1,0 %. Oman palvelutuotannon ja erikoissairaanhoidon välillä tehtiin muutoksia siten, että omasta palvelutuotannosta siirtyi n. 6,54 Me verran kokonaisuuksia erikoissairaanhoitoon. Siirtyneet kokonaisuudet ovat ympärivuorokautisen päivystyksen ostot HUSilta, M1-kuljetukset, vainajien säilytys ja kuljetus sekä päivystysapupalvelujen määrärahat. Tämän kokonaisuuden siirto huomioiden oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos suhteessa vuoden 2025 tilinpäätösennusteeseen on -2,3 % ja erikoissairaanhoidon 1,9 %. Koko hyvinvointialueen toimintakate on -867,2 Me ja toimintakatteen muutos on -0,8 %.

Kehyksessä valtionrahoitus perustui valtiovarainministeriön 30.4.2025 julkaisemaan rahoituslaskelmaan. Ministeriö on sen jälkeen julkaissut kaksi uutta rahoituslaskelmaa, joissa kummassakin rahoitus on heikentynyt edellisestä. Viimeisin laskelma on julkaistu 22.9.2025 ja siinä vuoden 2026 rahoitus on 877,6 Me eli lähes 4,4 Me kehyksessä ollutta pienempi.

Vuoden 2026 talousarviossa vuosikate on 9,3 Me. Rahoitustuottojen ja -kulujen sekä suunnitelman mukaisten poistojen jälkeen tilikauden tulos on 5,2 Me. Kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2026 lopussa n. 146,1 Me.

 

Taloussuunnitelmavuodet 2027-2029

Vuosi 2027 on toimintakatteen osalta valmisteltu kehyksen mukaisena, mutta vuodelle 2026 sisältyvä lomapalkkavelan 7 Me:n pienentämistavoite ei sisälly enää vuoteen 2027. Suunnitelmassa on huomioitu päätetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaiset toimenpiteet täysimääräisinä. Toimintakatteen muutos on n. -1,2 % suhteessa vuoteen 2026. Omassa palvelutuotannossa toimintakatteen muutos on n. -3,5 %, erikoissairaanhoidossa 2,5 % ja pelastustoimessa 1,0 %. Valtionrahoituksen muutos suhteessa kehykseen on huomioitu ja rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen arviot tarkistettu. Tilikauden tulos päätyy näillä oletuksilla n. 48,6 Me ylijäämäiseksi, jolloin kumulatiivinen alijäämä olisi vuoden 2027 lopussa n. 97,4 Me.

Vuoden 2028 suunnitelma edellyttää n. 1,5 Me:n verran uusia tuottavuustoimia. Toimintakatteen muutos on n. 2,0 %. Omassa palvelutuotannossa muutos on n. 1,8 %, erikoissairaanhoidossa 2,5 % ja pelastustoimessa 1,0 %. Valtionrahoituksen, rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen uudelleen arvioinnin myötä tilikauden tulos päätyy n. 51,1 Me ylijäämäiseksi ja kumulatiivinen alijäämä pienenee 46,3 Me:on.

Kehyksessä arvioitiin, ettei vuonna 2029 tarvita enää uusia tuottavuustoimenpiteitä ja aiempien vuosien suunnitelmiin sisältyviä lomautuksia ei tarvittaisi enää suunnitelmakauden viimeisenä vuonna. Jotta alijäämät saadaan katettua valtuuston linjauksen mukaisesti vuoden 2029 loppuun mennessä, täytyy myös suunnitelmakauden viimeisenä vuonna toteuttaa lomautukset tai vaihtoehtoisesti etsiä muita tuottavuustoimia. Vuoden 2029 tulos olisi n. 46,9 Me ylijäämäinen, jolloin kumulatiivista ylijäämää olisi vuoden lopussa n. 0,6 Me.

Suunnitelmavuosien valmistelu perustuu 22.9.2025 julkaistuun rahoituksen painelaskelmaan vuosien 2027 ja 2028 osalta ja 30.4.2025 julkaistuun painelaskelmaan vuoden 2029 osalta. Valtionrahoitus tulee muuttumaan useaan kertaan ennen taloussuunnitelmakauden päättymistä, joten tässä vaiheessa suunnitelmakaudelle arvioitujen tuottavuustoimenpiteiden määrä voi muuttua paljonkin seuraavien vuosien aikana.

 

Alijäämän kattaminen

Vuodesta 2023 alkaen syntyneet alijäämät tulee hyvinvointialuelain mukaan kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Mikäli vuoden 2025 tilinpäätösennusteen mukainen kumulatiivinen alijäämä 151,3 Me katettaisiin vuonna 2026, se tarkoittaisi toimintakatteen n. -17,5 %:n muutosta suhteessa vuoden 2025 tilinpäätösennusteeseen ja vuoden 2026 taloussuunnitelmaan jo sisällytettyjen toimenpiteiden lisäksi n. 146,1 Me:n edestä lisätoimenpiteitä. Koska tuottavuustoimet kohdentuvat yksinomaan omaan palvelutuotantoon, olisi oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos lähes -30 %. Tällainen sopeuttaminen on kaikilla mittareilla mitattuna epärealistista eikä hyvinvointialue voisi järjestää alueensa asukkaille perustuslaissa tarkoitettuja lakisääteisiä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluja.

Aluevaltuusto päätti 22.5.2025 § 30 taloussuunnitelman lähtökohdaksi, että alijäämien kattaminen pyritään tekemään vuoden 2029 loppuun mennessä. Mikäli valtionrahoitus toteutuu taloussuunnitelman valmistelussa käytettävissä olleiden valtionrahoituslaskelmien mukaisesti suunnitelmakauden aikana eikä taloussuunnitelmassa arvioidut riskit realisoidu, taloussuunnitelma on toteutettavissa mittavista vuosittaisista säästötoimista huolimatta.

Taloussuunnitelmassa vuoden 2026 tilikauden tulos on ensimmäistä kertaa positiivinen hyvinvointialueen toiminnan aikana eli talouden suunta saadaan oikealle uralle.

 

Investoinnit

Hyvinvointialueella ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2026, joten uusia investointeja ei voida aloittaa eikä uusia investointeja vastaavia sopimuksia tehdä, mikäli lainanottovaltuuteen ei saada muutosta. Taloussuunnitelman investointiosaan on lainanottovaltuuden puutteesta huolimatta listattu myös uusia investointeja aiemmin aloitettujen loppuun saattamisen lisäksi. Vuodelle 2026 esitettyjen investointien kokonaismäärä on n. 86,9 Me. Summassa on mukana Järvenpään sote-keskuksen ja Pehtoorin lastensuojeluyksikön kiinteistöjen ostaminen, yhteensä n. 58,7 Me. Koska näihin hankintoihin ei ole lainanottovaltuutta, ei hankinnan vaikutuksia ole huomioitu taloussuunnitelmassa (korkokulut, poistot, lainamäärä). Mikäli näihin saadaan lainanottovaltuus ja hankinnat toteutetaan, tullaan vuoden 2026 talousarvioon tekemään tarvittavat muutokset.

Taloussuunnitelmassa investointiosa esitetään vuoteen 2030 saakka, vaikka muuten taloussuunnitelma yltää vuoteen 2029 saakka.

Valtiolle toimitettava vuosien 2027-2030 investointisuunnitelma on päätöksenteossa taloussuunnitelman käsittelyn aikataulussa.

 

Riskit

Taloussuunnitelma on tavoitteellinen ja edellyttää tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteiden toteutumista sekä valtionrahoituksen toteutumista vähintään taloussuunnitelman pohjana olleiden painelaskelmien mukaisina.

Omassa palvelutuotannossa taloussuunnitelmaan sisältyviä riskejä ovat mm. lomapalkkavelan säästötavoitteen siirtyminen edelleen vuodelle 2026, henkilösivukuluprosenttien mahdollinen muutos sekä ikääntyneiden palveluketjun virtauksen epäonnistuminen, mikä kasvattaa edelleen ikääntyneiden asumispalvelujen tarvetta. Toimintatuottoja on korotettu reilusti vuodesta 2025, mikä sisältää riskin tuloarvion toteutumisesta. Määrärahojen riittävyyteen sisältyy riskiä mm. henkilöstökulujen erilliskorvauksissa, hoitotarvikejakelussa, lääkkeissä ja hoitotarvikkeissa sekä laboratoriopalveluissa ja apuvälinepalveluissa.

Erikoissairaanhoidon määrärahoihin sisältyy riski. HUSin yhtymäkokous päättää HUSin talousarviosta 18.12.2025. Erikoissairaanhoitoon tehdään tarvittaessa talousarviomuutos vuonna 2026. 

 

Lautakuntien lausunnot

Tarkastuslautakunta on 10.9.2025 § 71 hyväksynyt tarkastuslautakunnan talousarvion vuodelle 2026.

Konsernijaosto pyysi 1.10.2025 § 15 lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä lausunnot taloussuunnitelmasta. Lapset, nuoret ja työikäiset -lautakunta on 11.11.2025 § 15 ja Ikääntyneet ja vammaiset -lautakunta 12.11.2025 § 20 antaneet lausuntopyyntöön vastineensa. Nämä vastineet ovat esityslistan liitteenä.

 

Päätöksenteko

Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa konsernijaostossa, aluehallituksessa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa. Aluehallituksen ja valtuustoryhmien puheenjohtajien iltakoulussa hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa käsiteltiin 18.11.2025.

Konsernijaosto käsittelee hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 26.11.2025. Aluehallitus käsittelee taloussuunnitelmaa 2.12.2025 ja tekee esityksensä aluevaltuustolle, joka päättää taloussuunnitelmasta ja vuoden 2026 talousarviosta 11.12.2025.

Ehdotus

Esittelijä

Taneli Kalliokoski, tila- ja tukipalvelujohtaja, taneli.kalliokoski@keusote.fi

Konsernijaosto päättää esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman ja vuoden 2026 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi konsernijaosto päättää valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

..

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää ehdottaa aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman ja vuoden 2026 talousarvion.