Aluehallitus, kokous 12.3.2024

§ 49 Laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden sekä omavalvontaohjelman raportti 2023

KEUHDno-2023-3529

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö, minna-maarit.immonen@keusote.fi

Perustelut

Laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden edistäminen on osa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä. Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 7 §:n mukaan hyvinvointialue vastaa sille lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, hyvinvointialueen asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta ja palvelukokonaisuuksien yhteensovittamisesta. Hyvinvointialue vastaa myös järjestettävien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta sekä tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) 27 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja 
terveydenhuollon laadun tulee turvata asiakas- ja potilasturvallisuus. Lisäksi lain 40 §:n mukaan 
hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja 
palveluista omavalvontaohjelma, jossa mm. kuvataan, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen 
turvallisuutta ja laatua seurataan sekä miten havaitut puutteet korjataan. Järjestämislain (612/2021) 40 §:n sekä sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023 §26) mukaan omavalvontaohjelma sekä omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteellä tehtävät toimenpiteet on julkaistava tietoverkossa ja muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla 4 kuukauden välein. Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma on keskeinen osa hyvinvointialueen omavalvontaohjelmaa. Terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §:ssä ja sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (341/201) edellytetään, että organisaation on laadittava suunnitelma laadunhallinnasta, asiakas- ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta. Keusoten suunnitelmallinen laadunhallinta-, asiakas- ja potilasturvallisuustyö pohjautuu aluehallituksen 29.11.2022 hyväksymään Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelmaan 2023–2024 sekä Omavalvontaohjelmaan.

Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuuden osavuosikatsauksessa (liite 1) esitetään laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden tilannekuva sekä omavalvontaohjelman raportti (liite 2) ajalta 1.1.-30.6.2023 sekä toteutetut kehittämistoimenpiteet.  Valvontalain voimaantulon myötä erillistä laadunhallinnan, asiakas- ja potilasturvallisuuden suunnitelmaa ja raportointia ei enää velvoiteta. Tämän lakimuutoksen takia laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista tullaan jatkossa raportoimaan osana omavalvontaohjelman raportointia. Keusoten laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi on tehty monialaista kehittämistyötä. Kehittämistyön tuloksia ja raportointitietoja hyödynnetään kaikissa toiminnoissa sekä laadun ja turvallisuuden jatkuvassa parantamisessa. 

Turvallinen ja laadukas asiakas- ja potilastyö ovat Keusoten toiminnan tärkeimpiä periaatteita. Suunnitelmallinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen omavalvonta laadun ja turvallisuuden kehittämiseksi jatkuu jatkuvan parantamisen periaatteita noudattaen, aktiivisesti osana jokaisen ammattilaisen perustehtävää.

Hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan 90§:n mukaan aluehallitus hyväksyy omavalvontaohjelman ja vuosittaisen raportin sekä antaa johtopäätökset ja selvityksen omavalvontaohjelman toimeenpanosta.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden osavuosikatsaus ja omavalvontaohjelman julkisella verkkosivulla julkaistava raportti 1–6/2023 ovat päätöksen liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää:
Aluehallitus päättää hyväksyä ja merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden osavuosikatsauksen (liite 1) ja omavalvontaohjelman julkisilla verkkosivuilla julkaistavan raportin 1–6/2023 (liite 2). Aluehallitus antaa tarvittavat johtopäätökset ja selvityksen omavalvontaohjelman toimeenpanosta.

Käsittely:

Laatupäällikkö Minna-Maarit Immonen esitteli asiaa kokouksessa.
 

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö, minna-maarit.immonen@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 90§:n mukaan aluehallitus hyväksyy omavalvontaohjelman ja vuosittaisen raportin sekä antaa johtopäätökset ja selvityksen omavalvontaohjelman toimeenpanosta.

Laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden edistäminen on osa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä. Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 7 §:n mukaan hyvinvointialue vastaa sille lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, hyvinvointialueen asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta ja palvelukokonaisuuksien yhteensovittamisesta. Hyvinvointialue vastaa myös järjestettävien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta sekä tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) 27 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja 
terveydenhuollon laadun tulee turvata asiakas- ja potilasturvallisuus. Lisäksi lain 40 §:n mukaan 
hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja 
palveluista omavalvontaohjelma, jossa mm. kuvataan, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen 
turvallisuutta ja laatua seurataan sekä miten havaitut puutteet korjataan. Järjestämislain (612/2021) 40 §:n sekä sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023 §26) mukaan omavalvontaohjelma sekä omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteellä tehtävät toimenpiteet on julkaistava tietoverkossa ja muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla 4 kuukauden välein. Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma on keskeinen osa hyvinvointialueen omavalvontaohjelmaa. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden raportti 2023 (Liite 1) ja omavalvontaohjelman raportti 2023 (Liite 2) pohjautuvat aluehallituksen 29.11.2022 hyväksymään laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden suunnitelmaan 2023-2024 sekä omavalvontaohjelmaan 2023-2025. Raporteissa kuvataan Keusoten laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden tilannetta, keskeisiä tuloksia, kehittämistoimenpiteet sekä omavalvontaohjelman seurantaan perustuvia havaintoja ja toimenpiteitä. Laatutavoitteet vuosille 2023–2024 on määritelty osana vaikuttavuusperusteista järjestämistä ja palvelutuotannon ohjausta viidestä eri näkökulmasta; asiakaskokemus, henkilöstö, prosessit ja saatavuus, valvonta ja omavalvonta sekä asiakas- ja potilasturvallisuus.  Laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista on seurattu ja kehitetty valvontahavaintojen, asiakaskokemustiedon, muistutuksista ja kanteluista nousevien ilmiöiden sekä ilmoitettujen vaaratapahtumatietojen pohjalta. Kehittämistyön tuloksia ja raportointitietoja hyödynnetään kaikissa toiminnoissa sekä laadun ja turvallisuuden jatkuvassa parantamisessa. 

Raportit julkaistaan Keusoten verkkosivuilla sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain 741/2023 §26 vaatimusten mukaisesti aluehallituksen kokouskäsittelyn jälkeen.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen julkisella verkkosivulla julkaistavat laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden ja omavalvontaohjelman raportit 2023 ovat päätöksen liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kristiina Kariniemi-Örmälä, vs. hyvinvointialuejohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä ja merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden (liite 1) sekä omavalvontaohjelman julkisilla verkkosivuilla julkaistavat raportit 2023 (liite 2). 

Käsittely:

Todettiin, että korjataan kirjoitusvirheenä laatu- asiakas- ja potilasturvallisuuden raportin s. 17 oleva sana kuntayhtymätasoisesti.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan teknisin korjauksin.

Tiedoksi

Aikuisten mielenterveys, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelut; palvelujohtaja ja päälliköt, ikäihmisten ja vammaisten palvelut; palvelujohtaja ja päälliköt, terveyspalvelut ja sairaanhoito; palvelujohtaja ja päälliköt, tutkimus- ja kehitysjohtaja, integraatiojohtaja, laatupäällikkö, kehittämispäällikkö.